W czwartek dzieci z naszego przedszkola obchodziły andrzejki. Była to okazja, aby zaznajomić najmłodszych ze zwyczajami i obrzędami przypisanymi na dzień św. Andrzeja. Do najważniejszych należy organizowanie hucznych zabaw przed rozpoczynającym się adwentem oraz odprawianie wróżb przepowiadających przyszłość. Aby wprowadzić odpowiedni nastrój, sale przedszkolne zamieniły się w parkiety do tańca z okolicznościowymi dekoracjami. Przy utworach z dziecięcych list przebojów przedszkolaki wirowały w kółeczkach, w parach oraz solo. Tańce przeplatane były wróżbami m. in.: wróżba z butami, kubki przepowiadające przyszłość, lanie wosku przez dziurkę magicznego klucza. O słodką stronę zabawy zadbali Rodzice, przygotowując przepyszne szarlotki...
Czytaj więcejMiesięczne archiwum Listopad 2021
Zajęcia muzyczne prowadzone w grupach młodszych są zaplanowane w ciągu tygodnia i dodatkowo w czwartki o godz. 13.30 . Przedszkolaki z radością w nich uczestniczą, gdyż mogą potańczyć, zagrać na instrumentach perkusyjnych do ulubionych piosenek np. do „Deszczowej piosenki”; śpiewają przy pianinie i rytmicznie poruszają się z wykorzystaniem chusteczek czy baloników. Podczas zajęć bawimy się w „Echo rytmiczne”, rozróżniamy wysokości dźwięków, reagujemy na zmianę dynamiki, wspólnie się integrujemy. Dbamy o to, aby dzieci z różnych grup czuły się na zajęciach swobodnie, aby pobudzały swoją wyobraźnię muzyczną, rytmiczną i słowną. Mogą samodzielnie spróbować swoich sił wygrywając własne dźwięki na pianinie...
Czytaj więcejPrzedszkole odgrywa znaczącą rolę w rozbudzaniu matematycznej sfery pojęciowej u dzieci. Nazywanie przedmiotów i czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dostrzegać w dzieciach to, co ważne – tak uważa prof. E. Gruszczyk – Kolczyńska. Zajęcia matematyczne prowadzone z najmłodszymi są wypełnione zabawami, ciekawymi zadaniami i logicznymi grami. Kształtowanie umiejętności liczenia obejmuje liczenie na konkretach, liczmanach, na palcach i w pamięci. Do takich zabaw wykorzystujemy np. guziki, figury, klocki itd. Układanie rytmów sprzyja skupieniu uwagi na szeregach powtarzających się przedmiotów. Dzieci wysłuchują rytmów wygrywanych na bębenku, następnie kontynuują je za pomocą klaskania, tupania, stukania...
Czytaj więcejW połowie listopada dzieci z II grupy realizowały treści dotyczące zdrowia. Najpierw obejrzały teatrzyk sylwet na podstawie utworu W. Drabika pt: ,,Chore kotki” W trakcie realizacji tego zagadnienia przedszkolaki zapoznały się z zasadami zdrowego odżywiania, omawiając ,,Piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej”. Dzieci poznały budowę piramidy, dowiedziały się czym jest i dlaczego ma taki wygląd. Następnie przystąpiły do odtwarzania kolejnych pięter piramidy. W kolejnym dniu przedszkolaki wzięły udział w zajęciach kulinarnych „Robimy zdrowe kanapki”. Podczas zajęć utrwaliły nazwy poszczególnych warzyw, które były wykorzystane do wykonania kanapek. Po wskazówkach o higienie i bezpieczeństwie posługiwania się nożem, dzieci zabrały się do pracy...
Czytaj więcej„Dziecko ma prawo być sobą. Ma prawo do popełniania błędów. Ma prawo do posiadania własnego zdania. Ma prawo do szacunku. Nie ma dzieci – są ludzie”. – Janusz Korczak
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka to święto, które na stałe zostało wpisane do przedszkolnego kalendarza uroczystości. Jak co roku z okazji tego dnia, dzieci przyszły do przedszkola ubrane na niebiesko, by w ten sposób okazać solidarność ze wszystkimi dziećmi na świecie. Obchody tego święta mają wyczulić wszystkich dorosłych i instytucje opiekujące się dziećmi, na potrzebę przestrzegania przyjętych w Konwencji Praw Dziecka, podstawowych praw przysługujących wszystkim dzieciom na świecie. W tym dniu przedszkolaki poznają swoje prawa jak również obowiązki dostosowane do ich wieku...
Czytaj więcej„Opowiem Wam o Polsce” to kolejny moduł międzynarodowego projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”. W ramach tego modułu przedszkolaki z grupy najstarszej uroczyście obchodziły Święto Niepodległości min. wzięły udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do Hymnu”. Ponadto dzieci wysłuchały Legendę o Lechu, Czechu i Rusie, poznały znaczenie pojęcia „legenda”, tańczyły z obręczami w kolorach flagi Polski a także wzięły udział w Ogólnopolskim Przedszkolnym Teście Wiedzy o Polsce. Głównym jednak zadaniem było wykonanie gry dydaktycznej na kanwie legendy o powstaniu państwa polskiego. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem wykonywały powierzone im zadania. Mamy nadzieję, że wykonana pomoc dydaktyczna długo będzie służyć przedszkolakom...
Czytaj więcejOd najmłodszych lat dziecko powinno być wprowadzane w świat muzyki. Muzyka uwrażliwia na wartości ludzkie, rozwija uczucie i wyobraźnię, dostarcza dużo radości i piękna. Muzyka poprawia dyscyplinę i motywację do działania. W grupie 6 latków odbywają się dodatkowe zajęcia muzyczne raz w tygodniu, tj. we wtorek. Dzieci uczą się piosenek tematycznych, ludowych oraz z zastosowaniem nowatorskich metod np. inspiracji muzyczno – ruchowych M. Z. Tomaszewskiej, aktywnego słuchania muzyki wg B. Strauss, z zastosowaniem metod C. Orffa oraz zabaw rytmicznych A. Chartanowicz z cyklu „Tańce Wychowańce”. Dzieci chętnie zapamiętują też piosenki i zabawy taneczne „Muzylek Moni” opracowane przez Monikę i Mateusza Kluza...
Czytaj więcejWszyscy doskonale wiemy, jak ważne jest poczucie przynależności do grupy społecznej, najbliższej rodziny, kraju w którym żyjemy. Miesiąc listopad dostarcza nam możliwości do kształtowania postaw szacunku do historii naszego kraju, symboli narodowych, rozbudzania tożsamości narodowej. W środę 10 listopada dzieci ze wszystkich grup wiekowych uczciły to wyjątkowe dla każdego Polaka Święto – Rocznicę Odzyskania Niepodległości. Przedszkolaki od paru dni przygotowywały się do tego ważnego wydarzenia. Każda grupa wykonała kotyliony w barwach narodowych. Uroczystość rozpoczęła Pani Dyrektor, która przypomniała jak ważne jest to święto dla każdego Polaka...
Czytaj więcej10 listopada przedszkolaki z poszczególnych grup uroczyście obchodziły Święto Niepodległości. W grupie najstarszej uroczystość ta zbiegła się z realizacją lekcji „Niepodległa Polska” w ramach ogólnopolskiej akcji edukacyjnej „Dzieci Uczą Rodziców”. Celem spotkania było poszerzenie i utrwalenie wiedzy o symbolach narodowych Polski i postaciach, które miały znaczący wpływ na odzyskanie niepodległości. Na wstępie przedszkolaki obejrzały teatrzyk sylwet na podstawie „Legendy o smoku wawelskim”. Główną część lekcji stanowiła natomiast prezentacja multimedialna, na której w sposób atrakcyjny przedstawiono symbole narodowe oraz zaprezentowano postacie ojców naszej niepodległości...
Czytaj więcejW miesiącu listopadzie przedszkolaki wzięły udział w projekcie edukacyjno-informacyjnym „Dzieciaki Mleczaki” sfinansowanym ze środków Funduszu Promocji Mleka. Celem projektu była promocja produktów mlecznych, ich pozytywnego wpływu na zdrowie człowieka oraz diety bogatej w wyroby mleczne wśród dzieci i dorosłych. W związku z realizacją projektu przedszkolaki z grupy najstarszej uczestniczyły w zajęciu pt. „Dzieciaki mleczaki poznają wartości odżywcze nabiału”. Po rozmowie na temat znanych dzieciom owoców oraz produktów mlecznych przedszkolaki poznały znaczenie pojęcia „witaminy”, symbole witamin oraz owoce i produkty mleczne w których są zawarte. Wzięły również udział w zabawie „Witaminowe pary” oraz zapoznały się z poszczególnymi etapami przygotowania jogurtów owocowych...
Czytaj więcejW dniu 8 listopada przypada Światowy Dzień Zdrowego Śniadania, w związku z czym najmłodsze przedszkolaki „Pszczółki” wykonały na drugie śniadanie kolorowe mleka smakowe. Do tego celu wykorzystały naturalne, ekologiczne owoce z wiejskiego ogrodu. Były to borówki amerykańskie, truskawki i maliny, które zostały zblendowane z mlekiem bez dodatku cukru. Do mleka dodano też banany, które dzieci samodzielnie pokroiły na deseczkach w małe plasterki, a następnie zmiksowały za pomocą blendera pod nadzorem nauczycielki. Wykonane mleko chętnie dzieci degustowały, ale najbardziej smakowało im to wykonane z borówki. Chętne przedszkolaki ze starszych grup również mogły skosztować zdrowego, owocowego mleka i podzielić się z najmłodszymi doznaniami smakowymi.
Renata ...
Czytaj więcejZapraszamy do obejrzenia prac, które wykonały nasze przedszkolaki ze wszystkich grup wiekowych na zajęciach plastyczno- technicznych w ostatnich miesiącach.
Halina Mikrut
Czytaj więcejProgram nauczania religii dla przedszkolaków jest dostosowany do wieku rozwojowego dzieci od 3-6 lat. Tematyka jest związana z kalendarzem Roku Liturgicznego i wieloma świętami przeżywanymi w kościele i w domu rodzinnym. Dzieci uczestnicząc w katechezach nauczyły się rozróżniać modlitwę dziękowania, proszenia i przepraszania. Wzięły udział w modlitwie różańcowej oraz spotkaniu z Osobą Św. Jana Pawła II w formie montażu słowno- muzycznego. Na katechezach dzieci śpiewają pieśni religijne, uczą się krótkich modlitw, rozwiązują zagadki, układają memory np. „Tajemnice Różańca Świętego”, słuchają opowiadań, przedstawiają scenki z życia Św. Rodziny. Czasem sięgamy do filmów edukacyjnych np. „Misje w Afryce” lub do prezentacji multimedialnych „Objawienie Matki Bożej w Fatimie”...
Czytaj więcejMiędzynarodowy dzień Postaci z Bajek obchodzony jest 5 listopada. W tym roku w naszym przedszkolu uroczyście obchodzono ten dzień. Przedszkolaków odwiedziła P. Marta Kordek nauczycielka i bibliotekarka ze szkoły w Ołpinach. Przeczytała ona fragment książki J. Bednarek pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” oraz wiersz J. Huszcza „Skargi książki”. Dzieci poznały również kilka zasad korzystania z książek min. zawsze myj ręce przed czytaniem, nie czytaj gdy pijesz i jesz, używaj zakładki, nie wyrywaj kartek z książki, nie pisz po książce. Na zakończenie spotkanie P. Marta poprosiła przedszkolaków o udekorowanie kolorowymi szlaczkami skarpety, o której była mowa w opowiadaniu. Następnie dzieci z grupy najstarszej przebierały się za ulubione postacie z bajek...
Czytaj więcejW pierwszym tygodniu listopada tematyka jaką omawialiśmy w grupie Skrzatów dotyczyła jesiennej pogody. Dzieci najpierw postanowiły się zamienić w małych badaczy i sprawdzić, które przedmioty pływają po powierzchni wody, a które toną. Następnie oglądały teatrzyk sylwet ,,Spacer w deszczu z przyjaciółmi” i odpowiadały na pytania dotyczące jego treści, aktywnie uczestniczyły w zabawie ,,Prawda – fałsz” i zabawie ruchowej, dzieliły słowa na sylaby, wykonywały ćwiczenia dźwiękonaśladowcze i paluszkowe, przeliczały chmurki, kropelki oraz grały na patyczkach do piosenki ,,Pada deszczyk”. Na zakończenie przedszkolaki rozwijały inwencję twórczą, wykonując ,,Kropelkowy obrazek”
Halina Mikrut