Dokumenty

Misja Publicznego Przedszkola w Ołpinach:

  • Przedszkole jest dostępne dla każdego dziecka a personel otwarty na potrzeby dzieci i oczekiwania rodziców

  • W przedszkolu każde dziecko osiąga sukces
  • Wszystkie dzieci traktowane są jednakowo, choć każde rozwija się indywidualnie

  • Przedszkole w realizacji programu wychowawczego koncentruje się na aspektach prozdrowotnych: kultura fizyczna, zdrowie psychiczne, żywienie, ekologia

  • Przedszkole dysponuje dobrą bazą dydaktyczną, by zabawy miały twórczy charakter

  • W przedszkolu personel współpracuje ze sobą dla dobra dziecka, jego rozwoju, zdrowia i bezpieczeństwa

  • Myślą przewodnią przedszkola jest: „Zdrowe, radosne i uśmiechnięte dziecko to szczęście dla rodziców i zadowolenie wychowawcy

     

    STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel przedszkola jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel przedszkola traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel przedszkola, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych przedszkola oraz swoich kompetencji.

System ochrony dzieci przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc dziecku oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w przedszkolu za bezpieczeństwo dzieci do niego uczęszczających.

Rozdział I

Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem

§ 1.

Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko przedszkola. Obejmują  obszary:

1). Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:

  1. zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w przedszkolu,
  2. zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko, dziecko – dziecko,
  3. zasady reagowania w przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia przez członka personelu, podejrzenia krzywdzenia w domu, podejrzenia krzywdzenia rówieśniczego,
  4. zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dzieci,
  5. zasady ochrony dzieci z niepełnosprawnościami,

2). personel – obszar, który określa:

a) zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi w przedszkolu, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa) informacji z Krajowego Rejestru Karnego (np.: w przypadku zatrudnienia w przedszkolu opiekuna, dyrektora, wolontariusza, położnej lub pielęgniarki), a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,

b) zasady bezpiecznych relacji personelu przedszkola z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na jego terenie są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z dzieckiem,

c) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  • procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej personelu przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,

d)  zasady przygotowania personelu przedszkola (pracującego z dziećmi i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:

  • dzieci na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
  • rodziców/opiekunów dzieci na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,

e) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,

3. procedury – obszar określający działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu przedszkola, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:

a) zasady dysponowania przez przedszkole danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,

b) zasady eksponowania informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci  i młodzieży,

4. procedury – obszar określający działania w zakresie ochrony dzieci z niepełnosprawnościami:

a) dbanie o dobro każdego dziecka, ponieważ każde dziecko ma swoje niepowtarzalne potrzeby i zasoby,

b)traktowanie każdego dziecka z należytym szacunkiem, nie dyskryminowanie ze względu na jakiekolwiek cechy, w tym specjalne potrzeby, niepełnosprawność,

c) eliminowanie barier utrudniających dzieciom samodzielne funkcjonowanie i ekspresję, w tym barier informacyjno-komunikacyjnych, architektonicznych,

5. monitoring – obszar, który określa:

a) zasady weryfikacji przyjętych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci,

b) zasady organizowania przez przedszkole konsultacji z ich rodzicami/opiekunami.

 

 

Rozdział II

Słowniczek terminów

§ 2.

  1. Dziecko – należy przez to rozumieć małoletniego pomiędzy 3 a 6 rokiem życia, który uczęszcza do  Publicznego Przedszkola w Ołpinach, zwanego dalej „przedszkolem”.
  2. Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.
  3. Personel – każdy pracownik przedszkola bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, praktykant, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma lub może mieć kontakt z dziećmi.
  4. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Osoba trzeciaosoba niebędącą pracownikiem ani rodzicem dziecka,
  6. Instytucja – każda instytucja świadcząca usługi dzieciom lub działająca na rzecz dzieci.
  7. Dyrektor – osoba, która w strukturze przedszkola jest uprawniona do podejmowania decyzji.
  8. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka konieczne jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  9. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora przedszkola pracownik sprawujący nadzór nad realizacją niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
  10. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
  11. Przedszkole – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Ołpinach.
  12. Nauczyciel – należy przez to rozumieć pracownika przedszkola zatrudnionego na stanowisku nauczyciela dzieci do 6 lat.

 

Rozdział III

Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu. Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci – zasady rozpoznawania i reagowania

 § 3.

  1. Rekrutacja pracowników przedszkola odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady Rekrutacji stanowi Załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.
  2. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w przedszkolu. Zasady stanowią Załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
  3. Personel przedszkola posiada wiedzę na temat czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci i zwraca na nie uwagę w ramach wykonywanych obowiązków Załącznik nr 4.
  4. Personel przedszkola monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
  5. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel przedszkola podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

 Rozdział IV

Zasady reagowania w przedszkolu na przypadki podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia przez członka personelu, podejrzenia krzywdzenia w domu, podejrzenia krzywdzenia rówieśniczego 

§ 4.

W przypadku powzięcia przez pracownika przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi przedszkola.

 § 5.

  1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor przedszkola lub osoba działająca w jego imieniu wzywa opiekunów/rodziców dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, i informuje ich o podejrzeniu.
  2. Wyznaczona przez dyrektora przedszkola nauczycielka/nauczyciel sporządza opis zdarzenia oraz zachowanie dziecka w przedszkolu i sytuację  rodzinną dziecka na podstawie obserwacji i rozmów z dzieckiem, nauczycielem sprawującym opiekę nad dzieckiem w przedszkolu oraz rodzicami dziecka oraz opracowuje plan pomocy małoletniemu.
  3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:                                                             a) podjęcia przez przedszkole działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,                                                                                           b) wsparcia, jakie zaoferuje dziecku przedszkole,                                                                                               c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli będzie taka potrzeba.

§ 6.

  1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor przedszkola powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: nauczyciel sprawujący opiekę nad dzieckiem w przedszkolu, dyrektor przedszkola, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku.
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez nauczyciela sprawującego opiekę nad dzieckiem w przedszkolu oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka, dyrektor przedszkola jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
  4. Zespół interwencyjny, wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

 § 7.

  1. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany jest rodzicom/opiekunom przez dyrektora przedszkola.
  2. Dyrektor przedszkola informuje rodziców/opiekunów o obowiązku przedszkola – jako instytucji – zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  3. Pracownicy przedszkola zawiadamiają przedstawicieli służb Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szerzynach o konieczności rozpoczęcia procedury o której mowa w ust.2 . Jeśli w szeregach przedszkola zatrudnieni są przedstawiciele służb uprawnionych – np. ochrony zdrowia – wówczas uczestniczą oni w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, a także uprawnieni są do samodzielnego wszczynania procedury „Niebieskiej Karty”.
  4. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez dyrektora przedszkola – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ust. 4.
  6. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone – przedszkole informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów dziecka na piśmie.

§ 8.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 5 . oraz w uzasadnionych przypadkach Kartę pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla dziecka, której wzór stanowi Załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia. Karty te załącza się do dokumentacji dziecka w przedszkolu.
  2. Wszyscy pracownicy przedszkola i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział V

Zasady ochrony wizerunku dziecka i danych osobowych dziecka

 § 9.

  1. Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Wizerunek dziecka nie może być użyty w formie lub publikacji obraźliwej dla dziecka lub naruszać w inny sposób dóbr osobistych dziecka.
  3. Wykorzystanie wizerunku dziecka dla potrzeb działalności przedszkola wymaga pisemnej zgody rodzica dziecka. Wzór zgody rodzica/opiekuna prawnego na udostępnienie wizerunku dziecka stanowi Załącznik nr 7 do niniejszego zarządzenia .
  4. Pracownikowi nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku dziecka, w szczególności jego fotografowania lub filmowania, bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego.

 § 10.

  1. Pracownikowi przedszkola nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na jego terenie bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa w ust. 1, pracownik przedszkola może skontaktować się z rodzicem/opiekunem dziecka, by uzyskać zgodę na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, np. że umieszczony zostanie na platformie YouTube w celach promocyjnych lub na stronie internetowej przedszkola ( zgoda obejmuje wszelkie formy publikacji, w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały promocyjne, reklamę w gazetach i czasopismach oraz w internecie itp.), lub ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. W przypadku, gdy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 § 11.

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
  2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Dostęp do danych osobowych dziecka mają jedynie pracownicy upoważnieni do przetwarzania danych osobowych przez dyrektora przedszkola.
  4. Pracownik ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz sposób zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.

 Rozdział VI

Zasady działania w zakresie  ochrony dzieci z niepełnosprawnościami

 § 12.

  1. Dyrektor przedszkola uwzględnia w planach i programach uniwersalne projektowanie, racjonalne dostosowania i modyfikacje, zapewniając równy dostęp osobom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.
  2. Personel przedszkola prowadząc z dziećmi zajęcia edukacyjne, wychowawcze i higieniczno – sanitarne dokłada wszelkiej staranności w eliminowaniu barier utrudniających dzieciom samodzielne funkcjonowanie i ekspresję, w tym barier informacyjno-komunikacyjnych, architektonicznych.
  3. W procesie wychowawczym personel przedszkola poszukuje metod pracy opartych na dowodach naukowych, najbardziej adekwatnych do rozpoznanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb.
  4. Każda pomoc świadczona dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami, musi następować w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa                          i uwzględniać najlepszy interes dziecka.

 

Rozdział VII

 Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych w przedszkolu

 § 13.

  1. W przedszkolu małoletni nie mają dostępu do internetu.

 

Rozdział VIII

 Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich

 § 14.

  1. Dyrektor przedszkola wyznacza głównego koordynatora Standardów Ochrony Małoletnich na osobę odpowiedzialną za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w przedszkolu.
  2. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów, prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza wśród pracowników przedszkola, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 8 do niniejszego zarządzenia. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany oraz wskazywać naruszenia Standardów.
  4. Na podstawie przeprowadzonej ankiety, pracownik odpowiedzialny za realizację i propagowanie Standardów Ochrony Małoletnich sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi przedszkola.
  5. Dyrektor przedszkola na podstawie otrzymanego raportu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom, dzieciom i ich rodzicom/opiekunom.

 

Rozdział IX

Przepisy końcowe

 § 15.

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie Standardów Ochrony Małoletnich następuje poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w siedzibie przedszkola i zamieszczenie na stronie internetowej  Publicznego Przedszkola w Ołpinach, pod adresem: przedszkoleolpiny.pl .

Pracownicy Publicznego Przedszkola w Ołpinach mają obowiązek zapoznania się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich i potwierdzenia tego faktu podpisem na oświadczeniu, którego wzór stanowi Załącznik nr 9  do niniejszego zarządzenia